Den 16. januar 2017 settes kursen igjen mot Stillehavet for ca 10 uker med øyhopping og hvor følgende øyer står på programmet :
Kadavu på Fiji (20.01 – 27.01)
Vavaú på Tonga (28.01 – 10.02)
Rarotonga (Det bli flere turer til og fra Rarotonga fordi alle flyvinger til Cook øyene har utgangspunkt på Rarotonga)
Mangaia (13.02 – 22.02)
Mauke (24.02 – 03-03)
Aitutaki (04.03 – 14.03)
(Alle de fire siste tilhører Cook Islands)
Dessuten er det planen å bruke den siste uken av oppholdet til å farte rundt på New Zealand, antagelig med leiebil. Her er reiseruta på øyene :
Første etappe blir med KLM fra Kristiansand via Amsterdam til London Heathrow. Vi overnatter til neste dag, før vi setter oss på Air New Zealand for en lang tur til Auckland. Første etappe av denne turen går til Los Angeles med en flytid på ca 12 timer. Der blir det et par timer i transit før neste etappe til Auckland med ytterligere ca 12 timer flytid. I Auckland får vi noen timers ventetid før vi sjekker inn på nytt Air New Zealand fly og 2 timers flytid nordover igjen til Nadi på Fiji.
I Nadi overnatter vi til neste dag hvor vi flyr med Fiji Airways til ei relativt lita øy som heter Kadavu, beliggende syd for hovedøya. Flyturen tar litt under 1 time.
Fra flyplassen på Kadavu Island er det ca 40 minutter med båt til Matava Resort, hvor vi skal tilbringe en uke :
Fra Kadavu må vi tilbake til Nadi hvor vi overnatter til neste dag, og da settes kursen med Fiji Airways fra Nadi til Vavaú, en flytur på ca 3 timer nesten rett østover fra Fiji :
Tonga er det eneste kongeriket i Stillehavet, og består av de 3 øygruppene Tongatapu i sør, Hapa´i litt lenger nord og Vavaú lengst nord. Hver av disse øygruppene består av en haug med småøyer. Vi har vært på både Tongatapu og Hapa´i tidligere, så da måtte det jo bli Vavaú denne gangen.
På Vavaú skal vi bo 11 dager på en resort som heter Mystic Sands. Vi fant ut, etter at vi hadde booket, at resorten drives av en sørlending som opprinnelig er fra Farsund.
Etter 11 dager på Mystic Sands går ferden videre med et lokalt småflyselskap, REAL Tonga. Vi vet ikke helt hva slags fly det blir, men vi måtte ihverfall oppgi vekta på alle reisende ved booking av billetter. Vi har vært med på dette tidligere også og regner med at vi også blir kontrollveid ved innsjekking. Vi flyr ca 1 time til den sydligste øygruppen på Tonga, som heter Tongatapu. Herfra drar vi, etter noen timers venting videre med Air New Zealand til Auckland i New Zealand, en flytur på ca 3 timer.
I Auckland må vi overnatte fra fredag til mandag før vi setter oss på nytt fly med ca 5 timers flytur til Rarotonga, som er hovedøya på Cook Island. Vi reiser fra Auckland mandag den 13.02, og kommer frem til Rarotonga søndag den 12.02 fordi vi passerer datolinja.
Etter en overnatting på Rarotonga flyr vi mandag den 13.02 videre til ei lita øy som heter Mangaia, ca 40 minutters flytur syd for Rarotonga.
Mangaia er ei lita øy med et sted rundt 500-600 innbyggere. Her blir vi i 9 dager før ferden går tilbake til Rarotonga.
Denne gangen må vi bli et par dager på Rarotonga, delvis fordi vi må handle mat til neste tur, og delvis fordi det kun går fly til Mauke som den neste øya heter, 2 ganger pr uke. Mauke er ei lita øy med kun noen hundre innbyggere, og ikke veldig mye besøt av turister. Flytiden fra Rarotonga er ca 40 minutter nord-øst over fra Rarotonga :
Etter en uke på Mauke går ferden atter en gang tilbake til Rarotonga og ny flytur omtrent 1 time rett nordover til Aitutaki :
På Aitutaki har vi vært innom begge de to tidligere turene til Stillehavet, og det er en fantastisk flott og idyllisk øy. Denne gangen blir vi i 10 dager før ferden går tilbake til Auckland via Rarotonga.
I Auckland har vi satt av 1 uke hvor vi foreløpig ikke har andre planer enn at vi har tenkt å leie bil og kjøre rundt for å se både Nordøya og Sørøya av New Zealand.
Den 24. mars setter vi oss igjen på flyet hjemover, forhåpentligvis full av gode minner fra herlige og late dager i Sydhavsparadisene, og lander på Kjevik med KLM den 25.03 sent på kvelden, ganrantert både døgnville og trøtte.