Phu Quoc

Da var 10 herlige dager på Fusion Resort Phu Quoc kommet til en nede, og imorgen setter vi oss på flyet, først med Vietnam Airlines fra Phu Quoc til Saigon, og deretter Saigon – Hong Kong med nytt flybytte og direkte fra Hong Kong til København hvor vi lander kl 06:00 lokaltiø og Widerøe videre til Kristiansand.

Mekong deltaet

Vi ble hentet grytidlig om morgenen – kl 03:45, på hotellet i Hoi An, for å kjøre til flyplassen og rekke flyet til Saigon/Ho Chi Minh City som gikk kl 06:00. Flytiden til Saigon er 1,5 timer, hvoretter vi ble plukket opp på innenlandsflyplassen og hadde 4 timers kjøretur foran oss til Mekong Deltaet hvor ett døgns cruise med elvebåt ventet.

Reiseruta fra Saigon til Mekong
Solnedgang i Mekong
Ferje over elva
“Gå planken”
På sightseeing i en sidekanal

Vietnam – here we come

Akkurat nå befinner vi oss i Hoi An i Vietnam hvor vi ankom for 3 dager siden, etter en “middel lang” flytur (i vår målestokk….). Første etappe gikk med Widerøe fra Kristiansand til København torsdag ettermiddag. Etter noen timer på Lounge i København gikk ferden videre med SAS til Hong Kong med atter noen timers venting, før siste etappe gikk med Dragon Air til Da Nang som ligg sånn midt i Vietnam.

Reiseruta vår

Siste etappe var en 40 minutters kjøretur fra Da Nang til Hoi An som er første stopp.

Da Nang – Hoi An
Avgang Hong Kong – Da Nang
Roof Bar på Hotel MGallery Royal Hoi An
Vietnamesisk Buffet
Hoi An by night
Gamlebyen i Hoi An
Den Japanske Bru
Kinisisk nyttår om et par dager

Gamlebyen i Hoi An står på lista til UNESCO, World Heritage. Det samme gjør My Son, som tidligere var et område med rundt 70 templer. Dette ble bombet “sønder og sammen” under Vietnamkrigen. Vi hadde en runde på stedet som ligger litt utenfor Hoi An.

My Son

Farvel Aitutaki

Da var mer enn 4 fantastiske uker i Paradis kommet til en ende. Idag gikk flyet tilbake til Rarotonga hvor nye øyer venter på besøk.

Ukene på Aitutaki har vært like fantastiske som de pleier å være – det er ikke uten grunn at øya er den store favoritten i Stillehavet. Riktignok har vi hatt et par dager inniblant med mye vind og regnbyger som du bare kan oppleve her nede, men minutter etterpå kan sola skinne igjen.

Bilder mv kommer …….

Aitutaki

Litt tidligere på dagen enn planlagt, landet vi på Aitutaki onsdag den 30.01. Herlig å være tilbake på “favorittøya i Stillehavet”, og ha mer enn 4 uker foran seg. Dette er besøk nr 4 på Aitutaki, men vi har aldri planlagt et så langt opphold på samme sted før. Vi bor på samme sted som sist vi var her. Aitutaki Beach Villas ligger på vestsiden av hovedøya på Aitutaki. Det er bare denne øya som er bebodd – alle de andre øyene i lagunen er ubebodd.

Aitutaki Beach Villas består av 4 hus, hvorav 2 ligger helt ned mot stranda, og de andre med glimt av stranda og/eller hagen. På denne tiden av året pleier de ikke å være så mange turister på Aitutaki, så vi regnet med at vi egentlig skulle ha det meste av området helt for oss selv det aller meste av tiden. Dog har det de første tre ukene vært forbausende mange her, og på et tidspunkt alle 4 husene bebodd, og det har vært folk fra USA, Canada, Tyskland/Østeriket og Slovenia her. De siste dagene har vi vært alene, men både fredag og lørdag kommer det nye folk.

Aitutaki Beach Villa
Stranda
Noen ganger godt med litt skygge
Mange flotte solnedganger over Aitutaki

Værmeldingene var egentlig ganske nedslående da vi kom hit, med regn, regn og atter regn, men det har virkelig slått helt feil det aller meste av tiden. Vi har riktignok et par dager med mye vind og regnvær som bøtta ned som det bare kan gjøre her nede, mens de andre dagene har vært perfekte med litt skyet vær, 28-30 grader i luft og vann, og helt perfekt for når vinterbleke nordmenn skal skape grunnlag for å tilbringe mange uker under tropesola.

Det tok ikke lang tid å komme i “Island-modus”, og da er det også “Island-time” som gjelder – noe som betyr at akkurat når ting skjer ikke er så viktig, og tidspunkt er et veldig tøyelig begrep.

Dagene går stort sett til bading, kajakkpadling og snorkling, samt en liten scooter-tur nå og da. Vi har også fått med oss en tur i lagunen, selv om vi har vært der mange ganger før. Turene er veldig like, men det er artig med et avbrekk fra bare vår egen strand.

The Vaka Tour i lagunen
På Akaiami
Akaiami
Snorkling
Veldig dårlig sikt og lite fisk
Bonefish
Lunsjen ombord
På One Foot Island

Idag er det torsdag den 21. februar, og vi har nå plutselig “bare” 10 dager igjen på Aitutaki før turen går tilbake til Rarotonga med 1 natt på Islander hotel som ligger på flyplassen, før Brit flytter til noe som heter Little Polynesian syd på Rarotonga mens Bjørn-Erik setter kursen mot de nordlige Cook Islands for å besøke øyene Pukapuka, Manihiki og Penrhyn.

Rarotonga

Det å få forlenget oppholdstillatelse på Cook Islands hos Ministery of Foreign Affairs, var gjort i en fei. I løpet av 2 timer hadde vi dette på plass, og vi hadde egentlig ikke så veldig mye mer vi skulle gjøre på Rarotonga. Sist gang vi søkte tok det en uke, så vi hadde satt av 2-3 dager til dette på Rarotonga.

På Rarotonga hadde vi opprinnelig booket et helt nytt hotell som het Moana Sands Lagoon Resort for å “teste det ut” til Brit skal bo her på slutten av oppholdet på Cook Islands, men Bjørn-Erik er på “alenetur” til småøyer på de nordlige Cook Islands.

På grunn av overbooking på hotellet var vi på forhånd blitt spurt om vi kunne flytte til en villa ved siden av hotellet, Rendez-Vous Villas. Dette viste seg å slett ikke være noe dårlig bytte.

Siden vi ikke hadde stort annet å ta oss til på Rarotonga en å nyte, så ble dette egentlig en “liten ekstraferie” – det var liten vits å begynne å endre billetter på grunn av dette. Vi hadde derfor noen herlige dager i vår “luksusvilla”, men booket om til en litt tidligere flyving fra Rarotonga til Aitutaki onsdag morgen.